Vad är TMPL?

Lägg musen över ikonerna för att lära dig med om TMPL



Tjänster
Lås
Förbrukning
Bopärmen
Resurser
Smarta Hem
Flöde
Kontakt
Rapportera
Håll muspekaren över en ikon för att läsa om dess funktion

Flödet

Flödet

Flödet liknar ett Facebook-flöde, Blocket-annonsering och en traditionell anslagstavla - på ett och samma ställe. Man kan göra inlägg i följande kategorier:

-Viktigt: För att snabbt nå ut med viktig information
-Notiser: För att skicka meddelanden och bilder.
-Event: För att bjuda in till events. Man ser direkt i appen när och var på en karta eventet äger rum samt har möjlighet att tacka ja. Apples eller Googles kalender uppdateras sedan automatiskt.
-Marknad: För att annonsera om varor eller tjänster som man önskar köpa, sälja, hyra eller låna. På så sätt kan man återanvända varor som kanske annars hade slängts.
-Röstning: Används av hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse för att skapa omröstningar och på så sätt snabbt få en lägesbild av vad de boende tycker i en viss fråga.
-Styrelse: Används av bostadsrättsföreningens styrelse för intern kommunikation.
-Styrelseinfo: Används av hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse för att skicka ut mer officiell information om t.ex. ett planerat elavbrott.

Man kan även kommentera inlägg.

Tjänster

Tjänster

Under Tjänster hittar man varor och tjänster från lokala handlare och serviceinrättningar som kan beställas eller bokas via TMPL-appen. Exempel på dessa är:

-Restauranger: Här kan man se anslutna restaurangers menyer och beställa mat för avhämtning.
-Aktiviteter: Här kan man exempelvis boka en tennisbana på rackethallen intill eller ett spinningpass på det närliggande gymmet.
-Affär: Här kan man till exempel beställa matkassar från närmaste livsmedelsbutik.

Smarta Hem

Smarta hem

Med sensorer och annan teknisk utrustning kan man enkelt styra hela sin lägenhet med TMPL: belysning, dörrlås, värme, ljudanläggning, larm och så vidare kan styras från ett enda ställe. Man kan kontrollera strömbrytare och uttag, och använda smarta scener för exempelvis hur belysningen ska vara på kvällen eller när man inte är hemma. Olika typer av sensorer och utrustning kan användas för övervakning eller som larm då de kan upptäcka rörelse, vattenläckage, rök eller öppning och stängning av dörrar och fönster, och varna om detta.
Med TMPLs Smarta hem-funktioner kan man även få lägre försäkringspremier.

Bopärmen

Bopärmen

Här hittar man alla dokument som rör bostaden, fastigheten och föreningen.

Bostaden

Här hittar man alla dokument som rör den egna lägenheten. Det kan till exempel vara manualer till vitvaror och skötselråd för olika typer av ytor.


Fastigheten

Här hittar man alla dokument som rör byggnaden och gemensamma utrymmen. Det kan exempelvis vara underhållsanvisningar för fastighetens fasad, hissar och allmänna dörrar.


Föreningen

Här hittar man alla dokument som rör hyres- eller bostadsrättsföreningen. Det kan vara stadgar, information om styrelsen och trivselregler.


Styrelsen

Den här kategorin visas bara för en bostadsrättsförenings styrelse. Här kan styrelsemedlemmar lägga upp interna dokument.

Rapportera

Rapportera

Med denna funktion kan man gör en felanmälan direkt i appen genom att ta en bild av problemet, fylla i rubrik och beskrivning samt välja en kategori. Felanmälan går direkt till den som ansvarar för att åtgärda problemet. Det skapas även ett inlägg i flödet där man kan se felanmälans status.

Resurser

Resurser

Boende kan boka gemensamma resurser som finns tillgängliga i fastigheten eller området. Det kan till exempel vara tvättstuga, uteplats eller gästparkering. Man kan även lägga upp egna resurser som man vill dela med sig av - dessa kan då bokas av grannarna. Alla hushåll kanske inte behöver ha en egen slagborr eller ens varsin bil? Gemensamma resurser kommer vara bokningsbara vissa angivna tider, medan resurser som läggs upp av boende kommer att kunna bokas per dag. Om man till exempel vill låna/hyra grannens cykel kommande lördag skickar man en förfrågan genom TMPLs bokningssystem som grannen då måste bekräfta. Man kommer sedan överens sinsemellan om tider för utlåning/hyrning och återlämning.

Kontakter

Kontakter

Här hittar man snabbt kontaktuppgifter till alla som har med boendet att göra. Det kan till exempel vara e-post och telefonnummer till fastighetsjour, bostadsrättsföreningens styrelse och bredbandsleverantör. Här finns också kontaktuppgifter till TMPL Support dit man kan vända sig med frågor om appen eller förslag på förbättringar och nya funktioner.

Förbrukning

Förbrukning

Med funktionen Förbrukning kan man bevaka sin förbrukning av el, varmvatten och kallvatten. Man kan jämföra sin förbrukning med tidigare dagar och månader, men även med grannarna, bland annat genom en anonym rankning. TMPL-appen indikerar också om förbrukningstrenden är positiv, negativ eller neutral.

Lås

Lås

Med ett smart lås kan man låsa och låsa upp ytterdörren i appen. Man kan också skicka tillfälliga digitala nycklar till exempelvis vänner eller hantverkare för att ge dem access till lägenheten. Det är alltid möjligt att låsa och låsa upp dörren med en "vanlig" nyckel. Man kan också få ett meddelande i appen när ytterdörren öppnas.

Inställningar

Inställningar

Här kan ägare bland annat redigera namn på postbox och entrédisplay, och bjuda in ytterligare användare